Dlaczego ciemne pieczywo jest zdrowe?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Podstawą naszego codziennego jadłospisu jest pieczywo. Nic w tym dziwnego, ponieważ stanowi bogate źródło witamin i minerałów. Jednak istotne jest to z jakiej mąki wyprodukowany jest chleb… Właściwie wszyscy wiemy, że ciemne pieczywo jest zdrowsze niż jasne, ale przyzwyczajenia smakowe nie pozwalają nam zrezygnować z nawyków. Czy wyuczony sposób bycia powinien być przyczyną utraty zdrowia i dobrego samopoczucia? Raczej nie…

Dlaczego ciemne pieczywo jest zdrowe?

Pieczywo pełnoziarniste, potocznie nazywane ciemnym, jest produkowane z białej mąki zmieszanej z mąka razową, otrębami i zmielonym ziarnem niepozbawionym zarodków i otoczek To właśnie w tych ostatnich znajduje się najwięcej witamin, szczególnie z grupy B oraz niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu: potasu, żelaza i magnezu. Z pewnością nie znajdziemy takiego bogactwa witamin i pierwiastków w czystej białej mące.

Zalety ciemnego pieczywa:

  • daje uczucie sytości
  • jest mniej kaloryczne
  • zapewnia utrzymywanie się prawidłowego poziomu glukozy we krwi
  • dodaje siły do pracy
  • zawiera spore ilości błonnika
  • wspomaga naturalne procesy oczyszczania organizmu z toksyn
  • usprawnia pracę jelit
  • obniża poziom cholesterolu
  • zmniejsza ryzyko zachorowań na nowotwór piersi
  • zmniejsza ryzyko występowania anemii
  • długo utrzymuje swą świeżość
  • wspomaga odchudzanie

Wady ciemnego pieczywa:

  • nie mogą go spożywać osoby mające wrażliwy żołądek albo cierpiące na chorobę wrzodową
  • jest wolniej trawione

Zalety jasnego pieczywa:

  • można je zamrażać
  • jest szybciej trawione

Wady jasnego pieczywa:

  • mąka, z której jest wypiekane jest wysoko przetworzona (przez to produkowany z niej chleb zostaje pozbawiony praktycznie wszystkich składników odżywczych)
  • jest kaloryczne
  • daje uczucie sytości na krótko
  • sprzyja tyciu
  • zawiera wiele chemicznych dodatków, np. dwuwęglan sodu

Nie zapominajmy o istnieniu ciemnego pieczywa. Postarajmy się go wprowadzić do naszej codziennej diety.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*